Теологія Іншого під тиском імперії

Theology of the Other under Pressure of the Empire

18-23.07

Zoom


Літня Школа Теології

Мета школи – створення майданчику неформальної форми богословської освіти задля формування академічної спільноти, здатної критично, продуктивно і творчо рефлексувати на виклики нашого сьогодення і закладати основи для якісного майбутнього як на національному, так і світовому рівнях.

Нереформована формальна освіта в Україні від часів Радянського Союзу створила запит на нову якість освіти, що відповідатиме потребам людини сьогодення, сприяючи виходу її спроможностей для повноцінної самореалізації на якісно новий рівень. Як відповідь на такий запит постає і набуває розвитку неформальна освіта, орієнтована на актуальні світоглядні потреби як особистості, так і спільноти і суспільства загалом. Неформальна освіта стає зосередженою на формуванні м’яких навичок, міжпрофесійних і універсальних вміннях, що допомагають людині продуктивно взаємодіяти з реальністю довкола.

В протестантському освітньому середовищі тільки розпочався процес формування платформ для богословського осмислення викликів, з якими зіштовхується наше суспільство сьогодні. А реалії повномасштабної війни в Україні ще й додатково ускладнюють створення таких платформ. Тому Східноєвропейський інститут теології розпочинає Літню школу теології як форму неформальної освіти та платформу для розвитку української богословської спільноти, а також її залучення до світового богословського контексту. В українському академічному середовищі теологія поки що тільки повертає собі ту роль, якої вона позбулася в атеїстичну добу. Постхристиянські релігійні наративи, такі як месіанізм і богообраність, використовуються для легітимації політичних програм: як засіб побудови тоталітарного чи авторитарного устрою, – тут на теологію покладаються очікування не лише описати світ, в якому ми живемо, і запропонувати свої відповіді на тривоги людського існування, але й деконструювати ці загрозливі наративи.

  • Літня школа має сприяти формування активної богословської спільноти, зокрема євангельсько-протестантського напрямку.
  • Літня школа має надати високоякісний рівень навчання, залучити і розкрити новий потенціал як у викладацькому, так і студентському середовищах.
  • Літня школа має привертати до себе представників різноманітних академічних дисциплін, завдяки відкритості, включеності в глобальний контекст обговорення найважливіших питань людства.
  • Літня школа має основуватися на міждисциплінарному підході у формуванні відкритого академічного середовища.
  • Літня школа має сприяти інтеграції української богословської спільноти в європейський і світовий контекст через залучення провідних західних богословів, філософів, інтелектуалів у дискусію.
  • Літня школа має стати гнучкою формою освіти з урахуванням ситуації війни в Україні.

Тема Школи 2022: Теологія Іншого під тиском імперії

Теологія Іншого йде поруч з темами гостинності, діалогу і прийняття Іншого. Така теологія стверджує, що справжнє людське існування характеризується “нескінченною відповідальністю” перед обличчям Іншого. Інший, яким занепокоєне наше “я”, стає можливістю трансформації такого “я” через звільнення місця для інакшості Іншого, де бажання домінувати чи привласнити іншого перетворюється у визнання цієї  інакшості. Така трансформація стає частиною нашої участі у розбудові Царства Божого, в якому людина стає свідком Божої гостинності.

Але чи завжди Інший – це гість, якого потрібно прийняти, чи інший – це також загроза, яку потрібно подолати? Це питання стає доволі гострим для сучасного українського контексту, що зіткається із загрозою поневолення росією, а в ці часи зазнає трагічних наслідків повномаштабної війни, розпочатою росією. Тиск імперії сприяє етичній переоцінці Іншого, і власне ця оцінка і може зумовлювати тиск на Іншого. Недаремно одна культура стає на захист гідності Іншого, а інша, де особистість ігнорується або придушується, веде до насилля і агресії над Іншим.

Наші Спікери 2022

Літня школа теології залучатиме теологів, філософів, релігієзнавців різних християнських традицій, а також представників різних релігійних течій, діячів культури і громадськості.

Джон Капуто

Філософ, заслужений професор релігії в Сіракузькому університеті, почесний професор філософії в університеті Вілланова. Основоположник теологічного руху, відомого як “слабка теологія”.

Кетрін Келлер

Професор конструктивної теології в університеті Дрю. Викладач курсів з теології процесу, політичної теології та екотеології. Використовує трансдисциплінарний потенціал перетину з релігією феміністичних, філософських та плюралістичних ідей.

Мірослав Вольф

Протестантський богослов та громадський інтелектуал, а також професор теології та директор Єльського центру віри та культури Єльського університету.

Марієтта ван дер Тол

Постдокторант Школи Урядування ім. Л. Блаватніка Оксфордського Університету. Серед наукових інтересів взаємозв’язок між релігією, політикою та суспільством.

Девід Гаші

Професор християнської етики в Університеті Мерсера і завідувач кафедри християнської соціальної етики у Vrije Universiteit (Амстердам), а також старший науковий співробітник Міжнародного центру баптистських теологічних досліджень.

Єллє Крімерс

Завідувач кафедри релігієзнавства та місіології ETF Leuven, директор ISFORB, автор книги Богословський діалог з п’ятидесятниками: виклики та можливості (2015).

Джошуа Серль

Директор постдокторантури та викладач теології та громадської думки у Коледжі Сперджена в Лондоні. Випускник Оксфордського та Дублінського університетів. Автор кількох книг, серед яких Майбутнє та надія про християнство у країнах колишнього СРСР.

Майрон Пеннер

Настоятель англіканської парафії Святого Павла в Едмонтоні (Канада). Отримав ступінь доктора філософії та теології в Единбурзькому університеті в Шотландії. Автор книги Кінець апологетики: християнське свідоцтво в постмодерністському контексті.

Джон Френкі

Професор теології та генеральний координатор мережі “Євангелія та наша культура” у Північній Америці. Фахівець у сфері взаємовідносин між євангелією, теологією, місією та культурою, а також та автор численних книг, зокрема Природа теології, Барт для диванних теологів і Багатоголосе свідчення.

Дарія Зіборова

Кандидат філософських наук, культуролог, доцент філософського факультету Харківського національного університету ім. В. Н Каразіна. Фахівець з філософської антропології та філософії культури. Серед наукових інтересів: темпоральна антропологія, філософія часу, філософія Іншого.

Андрій Шишков

Аспірант докторської програми теологічного факультету Тартуського університету. Фахівець із сучасної еклезіології та політичної теології. Основні напрямки досліджень: питання верховної влади в православній церкві, православної соборності, міжправославних відносин тощо.

Денис Кондюк

Богослов та кінооглядач, аспірант теологічного факультету Карлового університету (Прага, Чехія), завідуючий кафедри місіології Української євангельської теологічної семінарії.

Анатолій Денисенко

Кандидат філософських наук, спеціалізується на філософській теології. Працює над дослідницьким проектом “Взаємозв’язок теологічних та філософських дискурсів на початку XXI-го століття”. Автор книги Теологія визволення: ідеї, критики, перспективи.

Кирило Говорун

Професор еклезіології, міжнародних відносин та екуменізму в Університетському коледжі Стокгольма (Enskilda Högskolan Stockholm). Викладав у Єльському і Колумбійському університетах в США, університеті Альберти в Канаді.

Роман Соловій

Український богослов, доктор філософських наук зі спеціальності “богослов’я”, кандидат історичних наук. Сфера наукових інтересів: сучасне протестантське богослов’я, континентальна філософія релігії, християнство постмодерну.

Олександр Філоненко

Український філософ, богослов, оповідач. Викладає у Харківському національному університеті, постійно читає авторські курси та публічні лекції у різних містах України та світу. Співзасновник Центру європейської культури “Данте” та громадської організації “Еммаус” (Харків).

Розклад школи

Передбачено синхронний переклад українською усіх англомовних лекцій.

18.07

2 pm (EEST Kyiv time)
1 pm (CEST)
7 am (EDT New York time)

4 pm (EEST Kyiv time)
3 pm (CEST)
9 am (EDT New York time)
Я та Інший: конфлікт, діалог, таємниця
Спікер: Дарія Зіборова

Мова: російська

Переклад: англійська

6 pm (EEST Kyiv time)
5 pm (CEST)
11 am (EDT New York time)
Теологія прийняття у часи війни
Спікер: Мірослав Вольф

Мова: англійська

Переклад: українська

19.07

2 pm (EEST Kyiv time)
1 pm (CEST)
7 am (EDT New York)
Богословський погляд на європейську інтеграцію України: деконструкція міту про “Святу Росію” vs “декадентної Європи”
Спікер: Джошуа Серль

Мова: англійська

Переклад: українська

4 pm (EEST Kyiv time)
3 pm (CEST)
9 am (EDT New York time)
Ототожнення Іншого зі Злом: що спільного у “русского мира” та правого популізму
Спікер: Маррієта ван дер Тол

Мова: англійська

Переклад: українська

6 pm (EEST Kyiv time)
5 pm (CEST)
11 am (EDT New York time)
Українська публічна теологія під час війни
Спікер: Кирило Говорун

Мова: українська

Переклад: англійська

20.07

2 pm (EEST Kyiv time)
1 pm (CEST)
7 am (EDT New York time)
4 pm (EEST Kyiv time)
3 pm (CEST)
9 am (EDT New York time)
Відстоювання сакральності людського життя у часи війни
Спікер: Девід Гаші

Мова: англійська

Переклад: українська

6 pm (EEST Kyiv time)
5 pm (CEST)
11 am (EDT New York time)
Зброя нашої боротьби: християнське свідчення посеред імперії
Спікер: Джон Френкі

Мова: англійська

Переклад: українська

21.07

2 pm (EEST Kyiv time)
1 pm (CEST)
7 am (EDT New York time)
Теоестетика та богослов’я “Іншого”: українська перспектива
Спікер: Денис Кондюк

Мова: українська

Переклад: англійська

4 pm (EEST Kyiv time)
3 pm (CEST)
9 am (EDT New York time)
Знайомство з незвичним Іншим: уроки міжнародного католицько-п’ятидесятницького діалогу
Спікер: Єллє Кремерс

Мова: англійська

Переклад: українська

6 pm (EEST Kyiv time)
5 pm (CEST)
11 am (EDT New York time)
Свідчення про Христа у світі, де повно фашистів
Спікер: Майрон Пеннер

Мова: англійська

Переклад: українська

22.07

2 pm (EEST Kyiv time)
1 pm (CEST)
7 am (EDT New York time)
Обговорення в групах
Модератори: Роман Соловій, Анатолій Денисенко, Денис Кондюк, Павло Шевчук, Ксенія Трофимчук
4 pm (EEST Kyiv time)
3 pm (CEST)
9 am (EDT New York time)
Теологія Іншого у Дітриха Бонгоффера
Спікер: Анатолій Денисенко

Мова: українська

Переклад: англійська

6 pm (EEST Kyiv time)
5 pm (CEST)
11 am (EDT New York time)
Парадокси гостинності: чи можливо повернутися у власний дім
Спікер: Роман Соловій

Мова: українська

Переклад: англійська

23.07

2 pm (EEST Kyiv time)
1 pm (CEST)
7 am (EDT New York time)
“Русский мир”, православ’я та війна: імперське мислення та його альтернативи
Спікер: Андрій Шишков

Мова: російська

Переклад: англійська

4 pm (EEST Kyiv time)
3 pm (CEST)
9 am (EDT New York time)
Інший як суб’єкт: політичні теології автократії та демократії
Спікер: Кетрін Келлер

Мова: англійська

Переклад: українська

6 pm (EEST Kyiv time)
5 pm (CEST)
11 am (EDT New York time)
Безумовна гостинність – і коли Іншого не вітають
Спікер: Джон Капуто

Мова: англійська

Переклад: українська

Для участі необхідно

Для участі у школі потрібно заповнити реєстраційну форму до 5 липня 2022 року. Зареєстровані учасники отримають детальну інформацію щодо участі у школі не пізніше 12 липня 2022 року.

Зареєструватися

За підтримки

Робота нашого Інституту не була б можливою без вашої щедрої підтримки і віри у наш спільний розвиток. Ваша допомога сьогодні – це надія на майбутнє якісної богословської освіти в Україні.

Підтримати
Summer School of Theology 2022 | EEIT стала неймовірним освітнім проектом. Хоча вона завершилась, але дала імпульси до подальших роздумів (і можливо, навіть, досліджень). Класні організатори! Круті лектори! Серед яких були як іноземні філософи, богослови та релігієзнавці, так і українські національні дослідники. Та істинно завзяті перекладачі!
Владислав Федюк
Учасник Школи
Літня школа теології (Summer School of Theology) під назвою “Теологія іншого під тиском імперії” добігла кінця, залишивши після себе позитивні враження, глибокі відповіді та, що не дивно, нові, ще глибші відкриті питання. Працівники Eastern European Institute of Theology зробили дещо виняткове: об’єднали в одному просторі (Zoom) як відомих східноєвропейських богословів, так й богословів світової величини, серед яких Мирослав Вольф, Джон Франке, Кетрін Келлер та Джон Капуто. Безумовно, підняті ними питання та спроби дати на них теологічно обґрунтовану відповідь в умовах російсько-української війни є гостро актуальними, оскільки зачіпають виміри етики, релігії, громадянської відповідальності та політики, а якщо стисло, – той “життєвий простір”, в якому всі ми беспосередньо перебуваємо і на виклики якого маємо реагувати. 
Особисто я отримав глибоке задоволення від школи, і вдячний всім тим, хто був причетним до її організації (Роман Соловій, Ксенія Трофимчук та інші). Говорячи в поняттях Джона Капуто, одного з провідних теологів сучасності, який і завершив школу своєю блискавичною темою “Безумовна гостинність – і коли Іншого не вітають”, це була дійсно “подія”. Окрема вдячність перекладачам, професіоналізм яких не викликає жодних питань.
Магомед Рубаненко
Учасник Школи